הקוראן, מה זה?

 

שלום לכולם (א-סאלמו עלייכום ורחמתו אללהי וברכתוהו),

למרות שהוספתי כבר את עמוד מילון המונחים האיסלאמיים, החלטתי שמידי פעם אני אנסה לכתוב יותר בהרחבה על כמה מונחים שנמצאים שם.

אז מה זה בדיוק הקוראן (القـُرْآن)?

המילה קוראן באה מלשון קריאה או דקלום. quran

מלומדי האיסלאם הגדירו את הקוראן כך: "הדיבר של אללה בשפה הערבית, אשר התגלה לנביא מוחמד (עליו השלום) הן במילים והן במשמעות. הנמצא בין שני הכריכות של המוסחאף, והועבר אלינו בשרשראות מסירה מהימנות (מותַאוַאתיר) ומהווה אתגר לכל האנושות".

מההגדרה הזאת, אנחנו יכולים ללמוד שישה דברים חשובים על הקוראן:

1. הדיבר של אללה בשפה הערבית: כלומר הערבית היא חלק בלתי נפרד מהקוראן, וכל מה שאינו בערבית איננו הקוראן. כתוצאה מכך אי אפשר לערוך גם את התפילה בשפה אחרת מהערבית.

2. התגלה לנביא מוחמד: אנחנו יודעים שאללה שלח מספר התגלויות לשליחיו כמו התאווראת (למשה עליו השלום) הזבור (לדוד עליו השלום) והאינג'יל (לישוע עליו השלום). אולם כל ההתגלויות הללו לא נחשבות כקוראן. ההתגלויות הנחשבות כקוראן הן רק אלו אשר התגלו לנביא מוחמד עליו השלום.

3. התגלה הן במילים והן במשמעות: פירוש הדבר הוא שלא רק המשמעות של הקוראן זהה למה שאללה התכוון, אלא גם המילים עצמם באים מאללה. (בניגוד לחדית' קודסי למשל, שבו המשמעות היא מאללה, אבל המילים הם של הנביא מוחמד עליו השלום).

4. נמצא בין שני הכריכות של המוסחאף:  המוסחאף כלומר הספר עצמו. חדית' קודסי הוא גם הדיבר של אללה, אבל הוא לא קוראן. בדומה לכך, ישנם פסוקים שונים אשר היו בעבר בקוראן, אך אינם נמצאים בו יותר למרות שבעבר הם היו קוראן. אלה הם הפסוקים שבוטלו והם אינם נחשבים יותר כקוראן למרות שלרוב אנחנו עדיין יודעים מה בדיוק הם היו*.

5. הועבר בשרשראות מסירה מהימנות: המילה מותַאוַאתיר (المتواتر ) בערבית באה מלשון תַאוַאתור שפירושה רצף או עקביות. בטרמינולוגיה האיסלאמית מדובר בכך שישנם כל כך הרבה מוסרים בשרשרת המסירה בכל שלב שלה, ואין סיכוי שכולם יסכימו על שקר או יעשו טעות. מותאואתיר אם כן זו דרגת המהימנות הגבוהה ביותר שניתן להגיע אליה.

6. אתגר לאנושות: הקוראן מהווה אתגר מתמשך לאנושות כולה, איש מהם לא יוכל ליצור ספר, פרק או פסוק הדומה לו. אללה בעצמו מאתגר את האנושות לעשות זאת אם הם חושבים שהם יכולים, והוא מעיד שהם אינם יכולים.

מובן נוסף של הקוראן הוא שאללה (סובחנהו ותעלה) מבטיח שהוא ישמור אותו שלם וללא רבב עד אחרית הימים.

—–

מקור: יאסיר ק'אדי, הרצאה- קורס מדעי הקוראן. מוסד אל מאר'ריב, אוניברסיטת טורונטו, מרץ 2008.

*אם יש מישהו שמתקשה בהבנת הקטע הזה, מדובר בנושא המורחב של נסח' ומנסוח' שעליו ארחיב בהזדמנות אחרת.

מודעות פרסומת
  1. עדיין אין תגובות.
  1. No trackbacks yet.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: