ראשי > איסלאם, מוסר והתנהגות > שלושה שקרים מותרים

שלושה שקרים מותרים

 

באופן עקרוני באיסלאם, השקר מוגדר כ- חראם (אסור: עשיית המעשה מביאה לחטא, והימנעות ממנו מביאה לגמול מאללה סובחנהו ותעלה).

אללה (סובחאנהו ותעלה) אומר בקוראן:

"…فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ ﴿٦١﴾

"…ונתפלל כי קללת אללה תחול על המכזבים" (סורת אל עימראן – 3, פסוק 61)

"…إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ ﴿٢٨﴾

"…אכן אללה לא ידריך את מי שבזבזן שקרן" (סורת ר'אפיר – 40, פסוק 28 )

ובחדית' מפי הסאחאבי עבדוללה איבן מסעוד:

'عن النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏قال ‏إن الصدق يهدي إلى البر وإن البر يهدي إلى

الجنة وإن الرجل ليصدق حتى يكون صديقا وإن الكذب يهدي إلى الفجور وإن

الفجور يهدي إلى النار وإن الرجل ليكذب حتى يكتب عند الله كذابا' ‏

صحيح البخاري

"מפי הנביא עליו השלום שאמר: אכן [אמירת] האמת מובילה ליושר, ואכן היושר מוביל לגן העדן. והאדם יאמר אמת עד שיכתב כצדיק [אצל אללה]. ואכן השקר מוביל לשחיתות, ואכן השחיתות מובילה לאש [הגיהינום]. ואדם יאמר דבר שקר עד שיכתב אצל אללה כשקרן". (סחיח אל בוכארי) 

אולם הנביא מוחמד עליו השלום גם לימד אותנו שישנם שלושה מצבים בהם מותר למוסלמי לשקר. והם-

1. לאדם אשר רוצה לשמור על הרמוניה עם אשתו: אדם מסוים יכול לשקר לאישתו על מנת להשכין שלום ולהימנע מווכחנות. למשל: באופן כללי, נשים רגישות יותר למראה החיצוני שלהן יותר מאשר גברים. אז אם האישה שואלת את בעלה: "הם אני הכי יפה בעולם?" או האם אני נראית שמנה?". סביר וישנן נשים יותר יפות מאישתו ואף רזות יותר, אך אוי לו לאדם אשר אומר את האמת במקרים כאלה. לכן, על מנת לא לפגוע באישתו ולשמור על ההרמוניה של הזוגיות, מותר לאדם לשקר.

2. לאדם אשר רוצה ליישב ויכוחים: כאשר שני אנשים מתווכים ומפסיקים לדבר אחד עם השני וכדומה, האדם שרוצה להשלים ביניהם יכול לשקר כדי לקרב אותם חזרה ביחד. שכן אם הוא יתעקש על האמת, ויעביר את כל הדברים שהאחד אמר על השני, ייתכן ואלו יהיו דברים קשים לשמיעה והם רק יחריפו את המצב. לכן מוטב לו אם הוא ישקר ויאמר מילים כמו: "הוא אמר לי שהוא מאוד מעריך אותך, והוא מצטער על מה שהוא אמר לך קודם" וכדומה.

3. לאדם אשר נמצא במלחמה: כאשר אדם מסוים נתפס בשבי על ידי האויב, הוא יכול לשקר על צבא המוסלמים, מספרם, מיקומם, האסטרטגיה שלהם וכדומה. למעשה, במקרה כזה חובה עליו לשקר, שכן במקרה שהוא ישתף פעולה הוא יגרום לפגיעה במוסלמים.

ואללהו אעלם.

ועל כל ספק, שאלו את אנשי הידע.

מודעות פרסומת
  1. nuh
    20/12/2008 ב- 22:50

    לכל מי שמגיב אנא מכם,

    השתמשו לפחות בכתובת אימייל תקנית על מנת שאוכל לתקשר עמכם אם ארצה בכך.

    תגובות עם אימיילים לא תקניים לא יפורסמו.

    למי שהגיב על עניין אפשרות השקר במלחמה תוך איזכור המושג תק'יה, כמה דברים:

    אכן לנביא מוחמד עליו השלום יש חדית' שבו הוא אומר: המלחמה היא הולכת שולל", זהו מושג אשר לא שונה מהמושג היהודי- 'בתחבולות תעשה לך מלחמה'.

    אולם דוקטורינת התק'ייה, כפי שפותחה על ידי השיעים ופירושה שהמוסלמי יכול להעמיד פנים ולשקר בכל עניין לאלו שאינם מוסלמים (או לאילו שאינם סונים) תוך הצדקה לכך שהם נמצאים בסכנה איננה מקובלת על הסונים. התנהגות כזו נתפסת באופן עקרוני כצבועה ובלתי מתקבלת באיסלאם.

    ולסיום, הדוגמא של השבוי היא דוגמא אחת לשקר במהלך המלחמה, מה שחשוב לדעת הוא שלמצב מלחמה יש חוקים משלו באיסלאם, ובמצב של שלום חובה על המוסלמים לדבור אמת ולהימנע משקר.

  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: