ראשי > איסלאם, כללי, עיבאדה, צום > 1 מוחרם 1430 להיג'רה.

1 מוחרם 1430 להיג'רה.

crescentmoon

 

אללה סובחאנהו ותעלה אומר בקוראן:

إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا

أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ  فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ وَقَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا

يُقَاتِلُونَكُمْ كَافَّةً  وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ  ﴿٣٦﴾


"מספר החודשים אצל אללה הוא שנים-עשר חודשים [בשנה] על פי ספרו של אללה [בלוח הגנוז] מיום אשר ברא את השמים ואת הארץ, וארבעה מהם קדושים. זוהי הדת הנכונה. על כן אל תגרמו בהם עוול לעצמכם. הילחמו במשתפים כולם, כשם שהם נלחמים בכם כולם, ודעו כי אללה עם היראים" (סורת א-תאוובה- 9, פסוק 36).
הנביא מוחמד עליו השלום אמר:

"בשנה יש שנים-עשר חודשים, ארבעה מהם קדושים; שלושה חודשים עוקבים: ד'ו- אל ק'עדה, ד'ו- אל חיג'ה ומוחרם, ורג'ב (הרביעי ביניהם) אשר בא בין חודש ג'ומאד א-ת'אני לבין שעבאן."

(סחיח אל בוכארי)

אבו הוריירה מספר לנו שכאשר הנביא עליו השלום נשאל לגבי התפילה הטובה ביותר לאחר תפילת החובה והחודש שבו זה הזמן הטוב ביותר לצום לאחר רמדאן הוא ענה:

"התפילה הטובה ביותר היא התפילה באמצע הלילה, והצום הטוב ביותר לאחר צום (חודש) הרמדאן, הוא הצום בחודש של אללה אל-מוחרם".

(סחיח מוסלים)

הביטוי 'בחודש של אללה' מחבר בין החודש לבין השם של אללה בצורה כזו שמעצימה את חשיבותו של החודש. לכן עלינו להיות זהירים יותר מלחטוא בחודש זה שכן באותה מידה ולמעשים הטובים בחודש הזה יש ערך רב יותר, כך גם המעשים הרעים נתעבים יותר.

בפירוש לביטוי בפסוק 36- "על כן אל תגרמו בהם עוול לעצמכם" אומר הסאחאבי איבן עבאס: "הכוונה היא לכל החודשים, אולם ארבעה חודשים נבחרו להיות קדושים יותר. הפרה של החודשים הללו הם חטא גדול; מעשים רעים הנעשים בחודשים האלה חמורים הרבה יותר, ומעשים טובים הנעשים בחודשים האלה נחשבים הרבה יותר".

כמו כן יש להוסיף כי החודשים הללו אינם בהכרח מורידים מערכם ומקדושתם של שאר החודשים. ידוע הרי שחודש הרמדאן הוא החודש הקדוש ביותר על פי השריעה. למעשה קידוש החודשים הללו היה נהוג עוד בחברה הפגאנית של ערב והם עצמם ייחסו אותו לתקופתו של הנביא איברהים עליו השלום. ולכן בחודשים הללו בין השאר, כל הסכסוכים והמלחמות השבטיות שלהם היו מופסקים. הנביא מוחמד רק בא לחזק ולאמת את המנהג הזה.

בנוסף לכך, לחודש מוחרם יש כמה מאפיינים ייחודיים אשר מוזכרים בסונה.

צום במהלך החודש הזה כפי שהוזכר בחדית' הקודם טומן בחובו ערך רב. בחודש הזה יש גם את צום עשורא' (היום העשירי) שעליו איבן עבאס מספר לנו כך:

כאשר שליחו של אללה עליו השלום הגיע אל מדינה, הוא מצא כי היהודים צמים ביום של עשורא' (היום העשירי בחודש מוחרם). הנביא שאל אותם (על כך) והם השיבו- "זהו היום בו ניצח משה את פרעה". הנביא אמר (למוסלמים)- "לכם יש יותר זכות לחגוג את ניצחונו של משה מאשר הם, לכן צומו ביום הזה". (סחיח אל בוכארי)

ובחדית' נוסף, גם הוא בסחיח אל בוכארי:

"מעולם לא ראיתי את הנביא עליו השלום יותר נלהב לצום יום מאשר את יום העשורא', ובחודש מאשר את חודש הרמדאן".

איסלאמיבלוג מאחל לכולכם שנה חדשה וטובה, מלאה במעשים טובים אינשאללה. וצום קל לכל מי שמתכוון לצום בעשורא'.

מודעות פרסומת
  1. יסמין איסלם
    30/12/2008 בשעה 16:40

    שתהיה שנה מבורכת וקלה לכל אחיי ואחיותיי באיסלם.
    אנשאאללה תעאלא, שאללה סובחנהו תעאלא יקרב את לבבותינו לדת ויחזק אותנו כל יום מחדש יא ראב.
    ואנשאללה נצום ונתפלל ולרחמיו של ריבונינו עזאואג'ל.

    nuh מה הם הימים המומלצים לצום בהם כמובן מלבד אל עשורא’ ושני וחמישי….? כלומר האם בחודש זה מומלץ הצום גם לשאר הימים?
    אודה אם יש לך תשובה…?
    אחותך באיסלם
    יסמין

    • nuh
      30/12/2008 בשעה 19:48

      אסאלאמו עלייכום יסמין,

      צום העשורא' היה צום חובה על קהילת המוסלמים למשך תקופה קצרה. כאשר בשנה השנייה להיג'רה אללה הטיל על המוסלמים את צום חודש הרמאדן כצום חובה, הצום בעשורא' הפך לצום רשות.
      כפי שאיבן עבאס מציין, החודש הוא חודש מבורך, ונוסף לצום יש להרבות במעשים טובים.

      צומות הרשות בחודש מוחארם על פי חכמי האיסלאם מחולקים לשלוש דרגות:

      1.צום של שלושה ימים והם- היום ה-9 , ה-10 וה-11.
      2.צום של יומיים והם- היום ה-9 וה-10.
      3.צום של יום אחד בלבד והוא היום ה-10 בחודש מוחארם.

      ואללהו אעלם.

  2. יסמין איסלם
    01/01/2009 בשעה 10:19

    סאלאמו עלייכום
    תודה רבה על התשובה והמידע… אנשאאללה תעאלא נצום..
    ג'זאק אללהו ח'איירן!

  3. נאוה
    20/06/2010 בשעה 12:19

    מבקשת לדעת את סדר הופעת הנביאים באיסלם

    תודה

    • nuh
      20/06/2010 בשעה 21:08

      נאווה לא הבנתי את הקשר של השאלה לפוסט…

      מספר הנביאים על פי האמונה המוסלמית הוא רב מאוד ורק כ-25 מהם נזכרו בשמם בקוראן.

      סדר הופעתם עד כמה שידוע לי הוא:

      אדם, אידריס, נוח, הוד, סאלח, איבראהים, לוט, איסמאעיל, איסחאק', יעק'וב, יוסוף, איוב, שועייב, מוסא, הארון, דו-אל-כפל, דאוד, סוליימן, איליאס, איליסע, יונוס, זכריה, יחיא, עיסא, מוחמד.

      השלום והברכה על כולם.

  4. נאוה
    21/06/2010 בשעה 14:43

    המון תודה
    היה ויכוח עם עם אדם בין הנביאים או לא

  5. אייל
    10/10/2010 בשעה 18:14

    שלום וברכה,
    יש לי כמה שאלות, אשמח לתשובה:

    – איד אל אדח'א – האם נכון לדבר על שני טעמים לחג: הראשון – אברהם בעקדה ולכן מביאים קורבן והשני תקנת הקוראן – "הזכירו את שם אלוהים במשך הימים שננקב מספרם" (סורא 2, 203).

    – האם אל-עשורא גם הוא קשור בעקדה או שרק בנצחון של משה על פרעה?

    – בתרגום הקוראן של רובין (2005) אין מופיע שמו של ישמעאל אלא כתוב "אמר (אברהם), בני, ראיתי בשנתי כי עלי להעלותך קורבן" (סורא 39, פס' 99 – ) מתי התחילה המסורת שקבעה כי "בני" זה ישמעאל ולא יצחק?

    – האם במכה מקריבים גמל בחג הקורבן – מדוע? באיזה עוד מקומות בעולם נוהגים להקריב גמל בחג זה?

    בכבוד רב ותודה מראש
    אייל

    • nuh
      11/10/2010 בשעה 12:36

      שלום אייל,

      – לעיד אל אדחא (חג הקורבן) טעמים רבים, מהם השניים שמנית. קורבן החיה הוא אכן כזכר לחלופת קורבן בנו של אברהם עליו השלום – כפי שבא לידי ביטוי בקוראן, סורה 37, איאת 99-111.

      – עד כמה שידוע לי, לעשוראא' אין קשר עם העקדה. העשורא מתייחס ליום העשירי בחודש מוחרם (החודש הראשון בלוח השנה המוסלמי) והקורבן חל בחודש ד'ו אל חיג'ה.

      – לסורה 39 אין פסוק 99. התרגום שהבאת מתייחס כנראה לסורה 37, פסוק 102. משאלתך משתמע כי הבן הוא בוודאות יצחק אך באותה מידה ניתן לשאול- מתי התחילה המסורת שקבעה שהבן הוא יצחק ולא ישמעאל (עליהם השלום). בכל אופן, מדובר בדיון רחב מאוד ופרשני האיסלאם ברובם תמימי דעים כי מדובר בישמעאל ולא ביצחק (עליהם השלום), למרות שהיו גם כאלו שטענו ההפך. אם אתה מבין ערבית, הייתי ממליץ לך לקרוא בספרי הפרשנות הקלאסיים [איבן כת'יר, א-טברי, אל ק'ורטובי] ולראות כיצד הם פורשים את טיעוניהם בנוגע לזהות הבן. דיי אם נקרא בסורת א-סאפאת (37) ונראה שרק לאחר סיפור העקידה, מתחיל סיפור הבשורה על הולדת יצחק עליו השלום. כמו כן, בסורת הוד- 11, איה 72: אברהם מתבשר מפי המלאכים בהולדת בנו יצחק ולאחר יצחק, ביעקוב. והשאלה המתבקשת היא כיצד יתבקש אברהם להקריב את בנו יצחק בעודו יודע (מלפני לידתו) שממנו יבוא גם יעקוב? איפה המבחן כאן?

      – בחג הקורבן ניתן להקריב בהמה משלושה סוגים (מהמומלץ ביותר ומטה): גמלים, פרות וכבשים. את שני הראשונים ניתן להקריב גם בקבוצה (עד שבעה אנשים) ואילו קורבן כבש יעשה בשם אדם אחד בלבד – כמובן כל עוד הוא בעל האמצעים לכך. הקרבת גמל נפוצה במקומות בהם הבהמה הזאת מצויה בשפע, כמו מדינות המפרץ וערב הסעודית.

      אני מקווה שזה עונה על שאלותיך.

  1. No trackbacks yet.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: