ראשי > איסלאם, מה זה?, סחאבא, ספרים, קישורים > מה זה סַאחַאבִּי?

מה זה סַאחַאבִּי?

 

אַנַס (רדיאללהו ענהו) מספר מפי הנביא מוחמד עליו השלום שאמר:

متى ألقى إخواني‏ قالوا‏:‏ ألسنا إخوانك‏‏ قال‏:‏ بل أنتم أصحابي،

وإخواني الذين آمنوا بي ولم يروني، أنا إليهم بالأشواق‏.

"מתי אַפַּגֵש עם אֵחיי? אמרו לו: 'האם אנחנו לא אַחֵיךָ?' אמר: 'אלא אתם חבריי (אַסְחאבִּי), ואחיי הם אלו אשר האמינו בי ולא ראו אותי, אליהם אני משתוקק '".

הקדמה

ראשית, מה פירוש המילה, ומיהו סאחאבי?

שורש המילה סאחאבי הוא: סאד- חא – בא שפירושו: חבר או מלווה. סאחאבא (או אַסְחאבּ) היא צורת הריבוי, סאחאבי הוא צורת יחיד לזכר וסאחאביה היא צורת יחיד לנקבה. רוב חכמי האיסלאם הסכימו להגדרתו של האימאם איבן ח'גר על עסק'אלאני: "סאחאבי הוא אדם מאמין אשר ראה ושמע את שליחו של אללה לפחות פעם אחת, ומת כמאמין". למרות שישנם גם חכמי איסלאם אחרים אשר התנו כי- על מנת להיות כלול בהגדרה של סאחאבי, על המאמין צריך היה לחיות בסביבת הנביא למשך שנה או שנתיים, הרוב מסכימים כי מספיק אם המאמין שהה בקרבת הנביא עליו השלום למשך זמן קצר.

מובן מאליו כי הסאחאבא גם לא היו שווים אחד לשני בגדולתם ובמעמדם. כמה מהם האמינו בשליחו של אללה בתקופה הראשונה של משימתו, וכמה מהם הצטרפו לאיסלאם רק לאחר מכן, וכך הדבר המשיך עד אשר הוא עזב את העולם. הקוראן מדרג את דור המאמינים הראשונים לפי הצטרפותם לאיסלאם לפני כיבוש מכה ואחריה:

وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ

وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا  ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

﴿١٠٠﴾

"הראשונים במעלה מבני הדור הראשון- מהמהגרים (מוהאג'ירון) והתומכים (אנסאר) , ואלה אשר המשיכו אחריהם במעשים טובים , אללה שבע רצון מהם והם שבעו רצון ממנו. והוא הכין להם גנים אשר נהרות זורמים למרגלותיהם. נצח נצחים ישכנו שם, וזוהי הזכייה הגדולה" (סורת א-תוובא – 9, פסוק 100).

وَمَا لَكُمْ أَلَّا تُنفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلِلَّهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَا يَسْتَوِي مِنكُم مَّنْ

أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَ أُولَٰئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِّنَ الَّذِينَ أَنفَقُوا مِن بَعْدُ وَقَاتَلُوا وَكُلًّا

وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَىٰ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ  ﴿١٠﴾

"ומה לכם שאינכם מוציאים ממון למען אללה? והן לאללה ירושת השמיים והארץ. לא ישתוו מביניכם אלו אשר הוציאו ממון ונלחמו לפני בוא ההכרעה וההרג. הם עולים בדרגתם על אלה אשר הוציאו ממון ונלחמו לאחריה. ואולם אללה הבטיח לגמול טובה לכולם. ואללה את כל מעשיכם מכיר" (סורת אל חאדיד- 57, פסוק 10).

דירוג דומה נעשה גם על ידי הנביא עליו השלום. במקרה אחר הוא כעס על עומר שהציק לאבו-בכר ואמר לו- "האם לא תעזוב את חברי במנוחה? אבו-בכר האמין בי בזמנים בהם כולכם התכחשתם לי". כששמע זאת אבו-בכר הוא כרע ברך ואמר- "הו שליחו של אללה! זאת הייתה אשמתי".

בנוסף לכך, ישנו מספר רב של חדית'ים בהם הנביא מוחמד עליו השלום מזכיר את ייחודם של מספר סאחאבא על האחרים, בין אם זה בתכונותיהם, בהיקף הידע שלהם או בחוזק אמונתם וכדומה.

12 דרגות בין הסאחאבא.

הסאחאבא מחולקים לשתיים עשרה דרגות בידי מלומדי האיסלאם. החלוקה נעשתה ברובה לפי סדר כרונולוגי והתקבלה על פי רוב המלומדים כך:

1

ארבעת ח'ולאפא א-ראשידון (ארבעת היורשים המונחים בצדק) שהם אבו-בכר, עומר, עות'מאן ועלי. ואיתם שאר עשרת האנשים שלהם הובטח גן העדן בעודם בחיים.

2

אלו אשר האמינו לפני כניסתו של עומר לאיסלאם והיו מתאספים בסודיות בביתו של ארק'אם (דאר אל ארק'אם) על מנת לשמוע את הנביא עליו השלום.

3

אלו אשר היגרו לחבש בהגירה הראשונה למען אללה.

4

העוזרים (אנסאר) אשר נכחו בשבועת האמונים הראשונה שניתנה לנביא עליו השלום בעק'אבא.

5

העוזרים (אנסאר) אשר נשבעו אמונים לנביא עליו השלום בעק'אבא שנה לאחר מכן.

6

אלה אשר היגרו עם הנביא (מוהאג'ירון) ממכה אל מדינה.

7

הסאחאבא אשר השתתפו בקרב אל-בדר.

8

אלה אשר היגרו למדינה בתקופה שבין קרב אל-בדר ועד להפסקת האש בחודייביה.

9

הסאחאבא אשר נשבעו אמונים לנביאו של אללה תחת העץ במשלחת של חודייביה.

10

אלה אשר התאסלמו והיגרו ממכה לעבר מדינה לאחר הפסקת האש שהושגה בחודייביה.

11

אלה אשר התאסלמו לאחר כיבוש מכה.

12

הילדים אשר ראו את שליחו של אללה (עליו השלום) או במהלך כיבוש מכה, או במהלך 'חאג' הפרידה' ; או בכל מקום אחר ובכל מקרה אחר.

נשותיו ובני משפחתו הקרובה של הנביא מוחמד עליו השלום לא מוכנסים לקטגוריזציה הזאת, והם מהווים קטיגוריה נפרדת בפני עצמה – אהל אל בית.

המצוינות של הסאחאבא

עבדאללה מספר לנו כי הנביא (עליו השלום) אמר- "הדור הטוב ביותר הוא הדור שלי, ולאחר מכן אלה שבאו אחריהם, ואלה שבאו אחריהם". (אל בוכארי, מוסלים, א-תירמיד'י, אבו-דאווד ואחרים).  – [מהחדית' הזה אנו גם מאמצים את המילים הערביות: סאחאבא לדור הראשון, תאביעין לדור השני, ואתבעי תאביעין לדור השלישי של המאמינים.]

שכן אללה (סובחאנהו ותעלה) לא יבחר חברים לנביא שהוא שלח אלא אם כן הם אנשים יוצאי דופן, והם כאלו שיוכלו להמשיך ולהעביר את המסר שהוא שלח.

כפי שדווח לנו מספריהם של א-טאבאראני ואיבן כת'יר, עבדאללה איבן מסעוד- מי שהיה מבין הראשונים לקבל עליהם את האיסלאם במכה ונשלח לכופה (עיראק) על ידי החליף עומר על מנת להפיץ את האיסלאם- אמר: "אללה הביט בלבבות של עבדיו האדוקים ובחר מהם את מוחמד, עליו תהה הברכה והשלום, שיהיה שליח לכל ברואיו. לאחר מכן, הוא הביט בלבבותיהם של שאר האנשים והוא בחר מהם חברים אשר יהיו עוזרים של הדת שלו ושגרירים של הנבואה שלו…"

יום אחד האימאם איבן אל מובארכ – שהיה אחד מחכמי האיסלאם הגדולים בתקופתו – נשאל: "מי טוב יותר, מועאוויה או עומר איבן עבד אל עזיז?" על כך הוא השיב: "האבק שבנחירי הסוס של מועאוויה טוב יותר באלף מונים מעומר איבן עבד אל עזיז".

העניין מאחורי השאלה הזאת הוא שמועאוויה היה סחאבי שאליו הופנתה ביקורת רבה בעיקר מצד השיעים בעקבות חילוקי הדעות שהיו לו עם החליף הרביעי – עלי, ואילו עומר איבן עבד אל עזיז היה מדור התאביעין ונחשב לשליט יוצא דופן בהגינותו וביושרו. האימאם איבן אל מובארכ ידע מה עומד מאחורי השאלה ולכן ענה כפי שענה.

אבו סעיד אל ח'ודרי מספר לנו כי הנביא עליו השלום אמר- "אל תגדפו את חבריי כי אם מישהו מכם יבזבז (למען אללה) זהב בשווה לגודלו של הר אוחוד, זה לא ישתווה לכף יד או לחצי כף יד אשר מבוזבזת בידי אחד מהם". (אל בוכארי ומוסלים)

הנביא עליו השלום אמר: "כאשר מזכירים את החברים שלי, אז עצרו (והקשיבו)" (סחיח א-טבאראני)

וכמו כן הוא אמר: "מי שמעליב את חבריי, עליו תהה קללתם של אללה, המלאכים וכל בני האדם". (סחיח א-טבאראני)

למרות מצויינותם של הסאחאבא והאיסור של הנביא מוחמד להעליב או לקלל אותם, על המוסלמים להיזהר גם מהקיצוניות השנייה, והיא להתייחס אליהם כאנשים מושלמים שלא עשו טעויות. הסאחאבא היו בני אדם כמונו וגם הם טעו מידי פעם. כאשר הנביא היה בקרבם הוא היה מתקן את טעויותיהם, וכאשר הנביא מוחמד עליו השלום עזב את העולם, היה זה תפקידם של בעלי הידע מביניהם.

ישנו "חדית'" נפוץ שמיוחס לנביא מוחמד שאומר משהו כמו: "הסאחאבא שלי הם כמו כוכבים, מי מהם שתלכו בדרכו, אתם תונחו בדרך הישרה". זהו חדית' מפוברק! ואין כל ספק בכך. כפי שאמרתי קודם, הם לא היו נביאים והם לא היו חפים מטעויות. והצהרה כזאת היא לא פחות מסוכנת מלומר שהם היו סוטים לגמרי מהדרך הישרה.

כאשר האימאם מאליכ נשאל בידי תלמידיו : "אם נלך לפי סאחאבי, בכל דבר שהוא עשה, האם נהיה על הדרך הישרה?", האימאם מאליכ אמר: "לא. אלא אם כן הסאחאבי צודק. מכיוון שהאמת היא אחת, והיחיד שהיה חף מטעות הוא האדם שבקבר ההוא". האימאם היה באל-מדינה ובכך הוא התייחס לנביא מוחמד עליו השלום.

עשרת האנשים שהובטח להם גן העדן

על פי חדית' סחיח שתועד באוסף של א-תירמד'י, הנביא מוחמד עליו השלום אמר: "עשרה [יהיו]בגן העדן, אבו בכר בגן העדן, ועומר בגן העדן, ועות'מאן בגן העדן…." וכך הוא מונה אל כל העשרה.

בערבית הם נקראים "אל עשרה אל מובשירין בילג'נה" (العشرة المبشرون بالجنة). כלומר העשרה אשר קיבלו את בשורת גן העדן והם :

1. אבו-בכר א-סידיק' (573-634 לספירה)  أبو بكر الصدّيق

2. אל פארוק עומר איבן אל ח'טאב (584-644 לספירה) عمر بن الخطّاب

3. עות'מאן איבן עאפאן, דו-נוריין (577-656 לספירה) عثمان بن عفّان

4. עלי איבן אבי טאליב (600-661 לספירה) علي بن أﺑﻲ طالب

5. טלחה איבן עוביידיללה (596-656 לספירה) طلحة بن عبيد الله

6. זובייר איבן עוואם (596-656 לספירה) الزبير بن العوّام‎

7. עבד-א-רחמן איבן עאווף (נפטר ב- 654 לספירה) عبد الرحمن بن عوف

8. סעד איבן אבי ווק'אס (600-675 לספירה) سعد بن أبي وقّاص

9. סעיד איבן זייד (נפטר ב- 672 לספירה) سعيد بن زيد

10. אבו עוביידה- עאמר– איבן ג'אראח (583-639 לספירה) أبو عبيدة بن الجراح.

ראדיאללהו ענהום אג'מעין- אללה שבע רצון מהם כולם. ואינשאללה יהיה לי זמן לכתוב עליהם פוסטים נפרדים.

  ***

ישנם ספרים רבים אשר נכתבו על הסאחאבא, מהם אוספים עבי כרס ומהם ביוגרפיות קצרות. רובם כמובן בשפה הערבית.

לעומת זאת, לדוברי האנגלית שרוצים להוסיף לידע שלהם בנושא, ישנם שני ספרים מומלצים והם: תרגום ספרו של ח'אליד מוחמד ח'אליד – 'אנשים מסביב לשליח' – ובו אוסף ביוגרפיות קצרות על כמה מהסאחאבא המפורסמים.

וספרו של עבדול ואחיד חמיד- The companions of the Prophet , שאותו עוד לא קראתי אבל אמרו לי שהוא מאוד מומלץ.

מודעות פרסומת
  1. עדיין אין תגובות.
  1. No trackbacks yet.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: