שש רמות של ידע

 

ישנם שש רמות של ידע*:

1. ידע של עובדות. כלומר לדעת דברים שניתן לאמת אותם. בין אם על ידי עדים או ראיות. או זכירה וזיהוי של רעיונות ועקרונות כללים.

2. תפיסה. החשיבה על המידע שיש לנו, וההבנה שלו על ידי תרגום, פירוש וחיזוי.

3. יישום. העברת הידע למעשים, לפי ההקשר שלהם אלינו. כלומר לשאול: כיצד הידע הזה יכול לעזור לי בחיים האמיתיים.

4. ניתוח (אנליזה). בחינה ביקורתית של הידע והבנה עמוקה יותר של המשמעות. כלומר להבחין בין עובדות להשערות, לגלות הנחות סמויות,להבחין בין העיקר לטפל וכו'.

5. חיבור (סינטזה). קישור הידע המתקבל לנושאי ידע שכבר יש לנו.

6. הערכה. זיהוי המידע המהימן יותר מתוך כלל המידע. כלומר לשפוט את ערכו של המידע על פי קריטריונים מקובלים שנקבעים מראש.

לימדו לחשוב בצורה ביקורתית! ואל תקבלו כל מידע כמובן מאליו.

אם אתם לומדים בתואר ראשון, או אפילו פחות מזה – בתיכון. אתם תראו שאת רובכם לא  מלמדים מעבר לרמה השנייה. למרות שיהיו כמה 'נגיעות' גם בשאר הרמות ויהיו כאלה שיגיעו גם לשלב היישום- תלוי כמובן בסוג המקצוע הנלמד. רוב הזמן יבחנו אתכם רק על 'ידע של עובדות' ולא מעבר לזה.

הנביא מוחמד עליו השלום היה נוהג לומר:

"הו אללה, אנו מבקשים ממך מחסה מידע לא מועיל"

וגם,

"הו אללה, הועל לנו במה שלימדת אותנו, ולמד אותנו את מה שיועיל לנו והוסף לנו ידע".

 

משהו לחשוב עליו אינשאללה…

——

* טקסונומית היעדים החינוכיים – בנימין בלום (1913-1999).

מודעות פרסומת
  1. עדיין אין תגובות.
  1. No trackbacks yet.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: