ראשי > איסלאם, סורת אל כאהף, קוראן, תפסיר > תפסיר סורת אל כאהף: פסוק 1

תפסיר סורת אל כאהף: פסוק 1

 

ביסמיללה א-רחמן א-רחים,

סורת אל כַּאהְף – (سورة الكهف‎) – סורת המערה. המילה כאהף מקורה בשורש: כאף ك  – הא ه – פא ف, אשר פירושו: "מערה אשר נמצאת בתוך הר, והיא מאוד רחבה ופתוחה". ישנה מילה נוספת בערבית לתיאור מערה והיא- ר'אר (غار), ובניגוד לכאהף, מדובר במערה קטנה וצרה.

אללה סובחאנהו ותעאלה אומר בקוראן:

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنزَلَ عَلَىٰ عَبْدِهِ الْكِتَابَ وَلَمْ يَجْعَل لَّهُ عِوَجًا  ﴿١﴾

"השבח לאללה אשר הוריד על עבדו את הספר ממרומים ולא עשה אותו נפתל". (סורת אל כאהף- 18, פסוק 1 )

אללה (סובחאנהו ותעלה) מתחיל את הסורה הזאת ב- חַמְד– שבח לעצמו. מקורה של המילה חַמְד הוא מהשורש: חא ح – מים م – דאל د. חמד מבוסס על מחאבא (אהבה) ותעד'ים (הוד והדר). כאשר מדברים על חמד, איננו מדברים על שבח מזוייף. כלומר הוא לא נעשה לרצות את האדם ואיננו אומרים אותו סתם. שבח מסוג כזה נקרא בערבית מדח. חמד מרמז על הערצה, אהבה, והגדלה של המילה מחמוד (מי שמשבחים אותו). החמד הוא משהו שהמחמוד ראוי לו באופן כנה.

מי שעושה חמד, עושה זאת תוך כניעה מוחלטת לאותו אחד שראוי לשבח. חמד מכיל בתוכו גם את התודה המוחלטת למישהו תוך רמיזה על מושלמות תכונותיו (בערבית: כמאל). הביטוי 'אלחמדולילה' – الْحَمْدُ لِلَّهِ (השבח לאללה) מופיע בקוראן 24 פעמים, 5 מהם בתחילה של סורה מסויימת. וכאשר סורה כלשהי מתחילה ב-חמד, היא מרמזת על שלוש דברים:

1. היא מזכירה ומצהירה שהשבח כולו שייך לאללה.

2. כאשר אנו פותחים משהו, אנו מתחילים זאת בשבח (כמו למשל בדרשת היום השישי).

3. הדבר מלמד אותו כיצד עלינו לשבח את אללה, ועל כך שזוהי חובתנו.

הערת אגב: אחד משמותיו של אללה (סובחאנהו ותעלה) הוא 'אל חמיד' (הראוי לשבח) . במה שונה השם הזה מהמילה 'מחמוד' (מי שעושים לו שבח)? התשובה היא ש- אל חמיד הוא האחד שתמיד ראוי לשבח, לא משנה אם משבחים אותו או לא. כלומר אללה (סובחאנהו ותעלה) תמיד הראוי ביותר לשבח, לא משנה אם אנחנו עושים זאת או לא!

אם כן, אללה (סובחאנהו ותעלה) מתחיל את הפסוק ב- אלחמדולילה. ומדוע השבח ראוי לו? מכיוון שהוא : < الَّذِي أَنْزَلَ عَلَىٰ عَبْدِهِ الْكِتَابَ > 'אשר הוריד על עבדו את הספר'. שימו לב שאללה לא אומר שהוא הוריד את הספר לנביאו או לשליחו, אלא הוא מאפיין אותו כעבדו. לכן, אנו מבינים מכך שהשם המכובד ביותר שיכול להיות למישהו הוא עַבְדֻ-אלּלה (אם הוא גבר) או אַמַתֻ-אלּלה (אם היא אישה) – עבד של אללה.

בנוסף לכך, אללה (סובחאנהו ותעלה) קורא לו עבד מתוך אהבה. זיכרו שהסורה הזאת התגלתה בעיר מכה, בתקופה שהנביא מוחמד עליו השלום התמודד עם רדיפות וקללות קשות מקרב בני עמו, והמילה עבד באה לנחם אותו. המילה – עַבְדִיהִי <عَبْدِهِ> – עבדו,  בהטיותיה השונות, מופיעה בקוראן בהקשר לנביא מוחמד עליו השלום בשלושה מובנים:

1. בהקשר להורדת הקוראן. ראו למשל: סורת אל פורק'אן- 25, פסוק 1 ; וכמובן סורת אל כאהף.

2. כהגנה על הנביא עליו השלום. ראו למשל: סורת אל בק'רה – 2, פסוק 23.

3. כאשר מוזכרת טובה גדולה שאללה נתן לו. ראו למשל: סורת אל איסרא'- 17, פסוק 1.

המילה הבאה בפסוק היא – אל כיתאב < الْكِتَابَ > – הספר, שורש המילה הוא: כאף ك  – תא ت – בא ب –  ופירושו המילולי הוא: "לאסוף ולצרף משהו". לכן כיתאב פירושו אוסף של מסרים – ספר. המילה אל כיתאב בפסוק הזה מתייחסת לקוראן.

ואז אללה (סובחאנהו ותעלה) ממשיך במילים:  < وَلَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجًا > ולא עשה אותו נפתל.

המילה נפתל היא: עִיוַגַ'ה < عِوَجًا > ומקורה הוא מהשורש: עא ع – וא و – ג'א ج – זוהי מילה מדהימה אשר באה לתאר עקמומיות או סטייה בדבר כלשהו. ישנם שני מילים שאפשר ליצור מהשורש עא – וא – ג'א :

1. הראשונה היא עִיוַאגְ', אשר פירושה סטייה או עקמומיות מובנת בתוך דבר כלשהו. למשל אם באופיו של אדם כלשהו יש עיואג' אז הוא הוא לא מתנהג בצורה "נורמלית" או "ישרה".

2. השנייה היא עַוַאגְ', אשר מתארת משהו שהיה קודם ישר אבל במשך הזמן הוא התעקם. קל להבחין בסוג כזה של עקמומיות והיא מאוד ברורה.

אללה (סובחאנהו ותעלה) משתמש במילה עִיוַאגְ' ולא במילה עַוַאגְ'. ופירוש הדבר הוא שאין בקוראן מידע מוטעה, אפילו לא במידה המועטה. סובחאנללה, הפסוק הראשון של הסורה הזאת מנקה את הקוראן מכל פגם.

אז כיצד הקוראן איננו עִיוַאגְ' ? בכך שאין שום פגם בפסוקיו והם בדיוק כפי שאללה הגלה אותם. הקוראן השתמר בכתב ובזכרון האנשים עד לעובדה שאנחנו אפילו יודעים כיצד הנביא מוחמד עליו השלום היה נוהג להקריא אותו. כמו כן, אין סטייה במסר שהקוראן מלמד ואין בו דברים סותרים או משהו שסותר את האמת.

ואללהו תעלה אעלם- ואללה יתעלה יודע טוב מכולם.

מודעות פרסומת
  1. עדיין אין תגובות.
  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: