ראשי > איסלאם, לחיות את האיסלאם, ערבית, קוראן, תפסיר > "ללכת אחרי" לעומת "לציית"

"ללכת אחרי" לעומת "לציית"

 

ביסמיללה א-רחמן א-רחים,

אללה (סובחאנהו ותעלה) אומר לנו בסורת אל עימראן:

قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ 

وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ  ﴿٣١﴾

"אמור [הו מוחמד!]: אם אוהבים אתם את אללה, לְכוּ אחרַי, ויאהב אתכם אללה ויסלח לכם על חטאיכם. ואללה סולח, רחום". (סורת אל עימראן – 3, פסוק 31 )

ובפסוק שלאחר מכן:

قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ  فَإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ  ﴿٣٢﴾

"אמור [הו מוחמד!]: צייתו לאללה ולשליח, ואם יפנו עורף, הנה אללה לא אוהב את הכופרים" (סורת אל עימראן – 3, פסוק 32 )

בפסוק הראשון, מופיעה המילה פַתַּבִּעֻוני <فَاتَّبِعُونِي> "לכו אחרי", זוהי מילה שמקורה מהשורש: תא ت  – בא ب – עא ع , אשר פירושו: ללכת קרוב אחרי מישהו, כמו לצעוד אחריו בצעדיו. וכמו כן, הכוונה כאן היא ללכת אחרי מישהו מרצון וללא ציווי.

ללכת אחרי הנביא מוחמד עליו השלום אם כן, הוא תנאי להשגת אהבה מאללה. אם מישהו טוען שהוא אוהב את אללה אך לא הולך בדרכו של הנביא מוחמד ולא אוהב אותו, אהבתו לאללה לא תתקבל.

בפסוק השני, מופיעה המילה אַטִיעֻו <أَطِيعُواْ> "צייתו", זוהי מילה שמקורה מהשורש: טא ط – וא و – עא ع , אשר פירושו: להישמע, לציית, להיות כפוף למרות ולחכות לפקודה. וכמו כן, הכוונה כאן היא שפעולת הציות באה בשמחה ובקבלה מוחלטת של הציווי. מה אם כן ההבדל בין לציית לבין ללכת אחרי בפסוקים הללו?

  • אַטִיעֻו (צייתו) – מתייחס לציווים של אללה (סובחאנהו ותעלה) ושל הנביא מוחמד עליו השלום. וכפי שהפסוק מציין, אם מישהו לא מציית לציווי אז הוא נמנה בין הכופרים – אלו שאללה לא אוהב.
  • פַתַּבִּעֻוני (לכו אחרי) – מתייחס לחיקוי המעשים של הנביא מוחמד עליו השלום. ללכת אחרי מישהו מתעלה בדרגה מעל לציות הרגיל, מכיוון שהאדם עושה גם את מה שהוא חייב וגם מעבר לכך- את המעשים המומלצים. ללכת אחרי הסונה של הנביא מוחמד מתוך אהבה אליו משיגה בסופו של דבר אהבה מאת אללה.

לסיכומו של דבר, לציית זוהי החובה בעוד שללכת אחרי זוהי תוספת מעשים ממולצת כפי שהנביא מוחמד הראה לנו בסונה שלו.

הנה שני דוגמאות:

1. הנביא מוחמד עליו השלום ציווה על הגברים המוסלמים : "אל תלבשו משי, כי אלו אשר לובשים משי בעולם הזה לא ילבשו אותו בעולם הבא" (סחיח אל בוכארי ומוסלים). החדית' הזה נופל תחת הקטיגוריה של ציות. למרות שהאיסור על לבישת משי לא מופיע בקוראן, הנביא מוחמד אסר על כך ועלינו לציית לו.

2. הנביא מוחמד עליו השלום היה נוהג לומר תסביח, תחמיד ותכביר לאחר כל תפילה. המעשה הזה נופל תחת הקטיגוריה של ללכת אחרי. למרות שאין זאת חובה לעשות זאת, זהו מעשה מאוד מומלץ שיש בו גמול רב.

הו אללה עשה אותנו מבין אלו שמצייתים לציוויך ומבין אלו אשר הולכים בדרכו של הנביא מוחמד. הו אללה עשה אותנו מבין אלו אשר אתה אוהב.

מודעות פרסומת
  1. עדיין אין תגובות.
  1. No trackbacks yet.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: