ראשי > איסלאם, עיקרי ההלכה (אוסול אל פיקה) > עשה ואל תעשה: חמש קטיגוריות להכל.

עשה ואל תעשה: חמש קטיגוריות להכל.

 

על פי עקרונות ההלכה המוסלמית ישנן שתי קטיגוריות עיקריות של מעשים- עיבאדאת ומועאמלאת. עיבאדאת הם כל המעשים שקשורים ישירות לפולחן ולסגידה לאללה. מועאמלאת הם כל שאר המעשים, בין אדם לחברו, בין אדם למשפחתו, בין אדם לקהילתו וכדומה.

כאשר אנו באים לבחון את המעשים על פי מה מותר ומה אסור יש לזכור 2 כללי זהב חשובים:

בעיבאדאת – כל הדברים אסורים פרט לאלו אשר מצויים במפורש בקוראן או בסונה. כלומר הכל אסור חוץ ממה שמותר.

במועאמלאת – כל הדברים מותרים אלא אם כן יש הוכחה לאיסור על כך מהקוראן או מהסונה. כלומר הכל מותר אלא אם כן מוכח אחרת.

מעבר לחלוקה הדיכוטומית של מותר ואסור (חלאל / חראם), כל הדברים שאנחנו עושים נופלים תחת חמש קטיגוריות.

הקטיגוריות הללו הם: פרד (נקרא לעיתים גם ואג'יב) , מוסתחאב (לעיתים נקרא גם סונה), מובאח, מכרוה וחראם. בתמונה שלפנינו ניתן לראות אותם על פי הסדר ההיררכי שלהם.

5Rulings

את כל הביטויים הללו ניתן להסביר מכמה זוויות אולם אני אנסה להסביר אותם על פי עקרונות ההלכה (אוסול אל פיק'ה).

פַרְד  <فرض> (נקרא גם וואג'יב): חובה. כלומר כל המעשים שהמוסלמי חייב לעשות אותם. עשיית פרד מזכה בגמול מאללה והימנעות ממנה גוררת עונש. דוגמא: תפילה, צום, זכאת וכו'.

מוסְתַחָאבּ <مستحب> (נקרא גם סונה): אהוב, מומלץ. כלומר מעשים שאיננו חייבים לעשות אולם מאוד מומלץ לעשותם. עשיית מוסתחאב מזכה בגמול מאללה אך הימנעות ממנו איננה גוררת עונש. דוגמא: מתן צדקה, צום בימי שני וחמישי וכו'. ההופכי של מוסתחאב הוא מכרוה.

מובָּאח  <مباح> : מותר. מדובר במעשים ניטרליים שאין בהם איסור או המלצה ספציפיים. עשיית מובאח איננה מזכה בגמול ואיננה גוררת עונש – למרות שעל פי הכוונה שמאחורי הדברים, מעשים כאלו יכולים לדלג לקטיגוריות האחרות. דוגמא: אכילה, שינה, מצמוץ, דיבור וכו'.

מַכְּרוהְ  <مكروه> : שנוא, לא מומלץ. כלומר מעשים שאינם אסורים עלינו אך עדיף לנו להימנע מהם. עשיית מכרוה לא מזכה בגמול אך הימנעות ממנו מזכה בגמול. לדוגמא: בזבוז מים מיותר בתהליך ההיטהרות.

חַרָאם   <حرام> : אסור. כלומר כל המעשים שאסור לנו לעשות אותם. עשיית חראם גוררת עונש והימנעות ממנו מזכה בגמול. דוגמא: שתיית אלכוהול, גניבה, רצח וכו'.

בסיכומו של דבר, אנחנו יכולים לקבל גמול על הרבה יותר מעשים מאשר עונש. הימנעות ממעשים אסורים (חראם) מזכה בגמול- כלומר כל עוד אנחנו מתרחקים מחטאים אנחנו מקבלים גמול. אנחנו מקבלים גמול על מעשים מומלצים (מוסתחאב). ועם הכוונה הנכונה אנחנו יכולים לקבל גם גמול ממעשים שאנחנו עושים ביומיום (מובאח)- סלמאן אל פאריסי (רדיאלהו ענהו) אמר פעם: "אני מצפה שאללה יגמול לי על השינה שלי כשם שהוא גומל לי על התפילה שלי". ובאופן דומה, הימנעות מכוונת ממעשים לא מומלצים (מכרוה) גם היא מזכה בגמול.

עלינו אם כן לחדד את הכוונות שלנו ולנתב את מעשינו לדברים טובים, ואינשאללה נזכה לגמול נאה על כך ביום הדין. המטרה היא להגיע לדרגה הגבוהה ביותר- איחסאן, על מנת שנזכה לגמול מכל המעשים שלנו.

הו אללה עזור לנו להשיג את הגמול הטוב ביותר ממעשינו ועשה אותנו מהמוחסינין.

מודעות פרסומת
  1. עדיין אין תגובות.
  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: