ראשי > איסלאם, סורת אל כאהף, ערבית, קוראן, תפסיר > תפסיר סורת אל כאהף : פסוק 13

תפסיר סורת אל כאהף : פסוק 13

 

ביסמיללה א-רחמן א-רחים,

نَّحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُم بِالْحَقِّ  إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى  ﴿١٣﴾

"אנחנו מספרים לך את קורותיהם לאשורן. אכן הם היו נערים אשר האמינו בריבונם, ואנחנו הוספנו להנחות אותם". (סורת את כאהף – 18, פסוק 13 )

נַחְנֻו נַקֻ'וסֻּו עַלַייכַּ < نَّحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ > "אנחנו מספרים לך" (הדובר הוא אללה והדיבור מופנה אל הנביא מוחמד). כלומר הפסוקים 9-10 וגם 11-12 היו רק תמצית סיפורם של "חברי המערה". וכעת אללה (סובחאנהו ותעלה) אומר שהוא יספר את הסיפור אודותם במלואו. זהו אחד מהדברים שאנחנו לומדים מהקוראן לגבי תקשורת אפקטיבית. על מנת שקהל השומעים יהיה מוכן למה שהוא עומד לשמוע, מומלץ לספק לו תקציר או תמצית מהסיפור. כך הוא יוכל לקבל טוב יותר את המידע ולהתכונן טוב יותר לפני שכל הפרטים נחשפים, וכך גם הוא יוכל ליישם את המידע בדרך הטובה ביותר.

נַבַּאַהֻום בִּילְחַאקִ' < نَبَأَهُم بِالْحَقِّ > "את קורותיהם לאשורן" – פירוש המילה נבא' הוא: ידיעה או חדשה חשובה המבוססת על האמת. פירוש המילה בילחאק' הוא: באמת. כלומר אללה (סובחאנהו ותעלה) אומר למוחמד שמה שהוא עומד לספר לו הוא מה שקרה באמת! כי כמה חלקים מהסיפור היו ידועים לכמה אנשים עוד קודם לכן (והתגלות הסיפור עצמו באה כתשובה לשאלה שהוצגה בפני מוחמד – על כך אני ארחיב בפוסט אחר אינשאללה) ואללה עכשיו עומד לפזר את הערפל שאפף את הסיפור עד כה.

הם היו פִיתְיא < فِتْيَةٌ > – נערים. כמו שהזכרנו בפסוק 10, פיתיא מתאר נערים צעירים אשר נמצאים בשיא כוחם הפיזי והנפשי. הם היו נערים פעילים שעמדו אל מול המלך על מנת להגן על האמונה שלהם. ממש כמו הנער מסיפור חברי התעלה. וזהו אחד המאפיינים החשובים שבסיפור: לנערים היה את האומץ לעמוד על האמונה שלהם.

וַזידְנָאהום הודַא < وَزِدْنَاهُمْ هُدًى > "והוספנו להם הדרכה" או "ואנחנו הוספנו להדריך אותם". כלומר לנערים הללו הייתה הדרכה לאמונה קודם לכן ואללה (סובחאנהו ותעלה) הוסיף להם הדרכה ויכולת להצלחה במעשיהם – הדרכה אחר הדרכה.

אחד הדברים החשובים שאנחנו יכולים ללמוד מכך הוא שכאשר לאדם יש אמונה אמיתית, אללה (סובחאנהו ותעלה) מראה להם את הדרך הישרה. אך כדי לקבל הדרכה יש להשתוקק אליה ולחפש אותה. אללה (סובחאנהו ותעלה) יכול לתת לנו כל מה שאנחנו רוצים בעולם הזה מבלי שאפילו נרצה בכך. אך כאשר מדובר בהדרכה, צריך להשתוקק אליה ולהיות ראוי לה. לנערים הללו אם כן, הייתה הדרכה והם השתוקקו לקבל עוד ממנה. וההשתוקקות הזאת באה לידי ביטוי גם בדועא' שבו הם פנו לאללה בפסוק 10. וכך אללה הוסיף להם הדרכה.

דבר נוסף, ככל שנרצה יותר הדרכה, כך אללה ייתן לנו ממנה יותר. אללה (סובחאנהו ותעלה) אומר בקוראן:

وَالَّذِينَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدًى وَآتَاهُمْ تَقْوَاهُمْ  ﴿١٧﴾

"ואלו אשר קיבלו הדרכה, נוספה להם הדרכה ונתן להם יראה בליבם" (סורת מוחמד – 47, פסוק 17 )

וגם,

وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا  وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ  ﴿٦٩﴾

"ואלו הנאבקים למעננו, הדרך נדריך אותם אל נתיבנו, אכן אללה עם עושי הטוב" (סורת אל ענקבות – 29, פסוק 69 )

כדי להשיג הדרכה אם כן, יש צורך בשני דברים: ראשית, יש לרצות אותה (ואז מבקשים אותה בצורת דועא') וזאת הסיבה שאנחנו עושים זאת כל פעם בתפילות היומיות (מנחשים איפה?). שנית, עלינו להיאבק בעבורה ממש כפי שמתואר בפסוק מסורת אל ענקבות.

הו אללה הנחה אותנו אל דרך הישר ועשה אותנו בין הנאבקים למענך ביום ובלילה.

ואללהו אעלם.

מודעות פרסומת
  1. קיי
    21/03/2009 בשעה 10:58

    סלאמו עליקום,
    התחלתי לקרא את התפסיר של סורת אל כאהף וכבר בהתחלה למדתי משהו חדש:
    "אין דבר אהוב יותר לאללה (סובחאנהו ותעלה) מאשר לעשות משהו בעקביות,לעומת דברים שנעשים בלי תכנון"
    אף פעם לא שמעתי על זה… האם יש חדיס על זה?
    תודה 🙂

    • nuh
      22/03/2009 בשעה 00:40

      עלייכום א-סאלאם קיי,

      זהו אכן חדית' שחוזר על עצמו בכמה מובנים גם באוסף של בוכארי וגם באוסף של מוסלים ואחרים.

      سئل النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏أي الأعمال أحب إلى الله قال ‏ ‏أدومها وإن قل وقال اكلفوا من الأعمال ما تطيقون

      "עאישה (רדיאללהו ענהא) מספרת: הנביא עליו השלום והברכה נשאל – אילו מעשים אהובים יותר לאללה, אמר- אלו שנעשים בתמידיות, והוסיף ואמר- ואל תקחו על עצמכם מעשים מעבר ליכולתכם" ; סחיח בוכארי.

      כך למשל מתן צדקה בכמות של שקל כל יום, אהובה יותר לאללה מאשר מתן אלפי שקלים בפעם אחת בלבד.
      ואללהו אעלם.

  2. קיי
    22/03/2009 בשעה 12:36

    סלאמו עליקום!!!
    WOW חידשת לי פה משהו באמת חשוב !!!! בעבר נהגתי לתת זקאת כל חודש ובשנה האחרונה החלטתי לתת בנצ'מאז במכה… השאלה אם תוכל לענות לי- מה עדיף? שכן אמרו לי שבנצ'מאז זה הרבה יותר פסאפה….
    בכל מקרה אינשאללה אני איישם את החדית' בחיי היום יום ,אינשאללה!
    ושוב תודה רבה!!!!!

    • nuh
      22/03/2009 בשעה 15:05

      לגבי השאלה של מה עדיף- מתן זכאת ברמדאן או זכאת בכל חודש, יש חכמים ממני שיכולים לענות לך על השאלה הזאת אינשאללה.
      אולם אחד הלקחים מהחדית' הזה הוא שהמעשים שאנחנו עושים בקביעות שומרים על חוזק אמונתנו ומחזיקים אותנו מפוקסים על מנת להשיג את הגמול הטוב מהבורא. אז כפי שאמרת, אם כל אחד ימצא דברים שבהם הוא יוכל ליישם את החדית' הזה בחיי היום יום, זה יהיה אהוב יותר לאללה אינשאללה.

  1. No trackbacks yet.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: