ראשי > איסלאם, לחיות את האיסלאם, מאמרים, מוסר והתנהגות > היחס לבעלי חיים באיסלאם

היחס לבעלי חיים באיסלאם

היחס לחיות בתרבויות השונות קשור בראש ובראשונה לתפישות הבסיסיות לגבי הדומה והשונה בין בני-אדם לבעלי-חיים, ובשאלה הנגזרת מכך, לגבי ההקשר או התחום שבו חלים כללי המוסר המקובלים בתרבות זו או אחרת ביחס לבני-האדם. סוגיות אלה זכו להתייחסויות שונות בתרבויות שונות, בהתאם לתפישה המקובלת בהן ביחס לטבע החיות, ובמיוחד באשר למשותף ו/או השונה בינן לבין בני-האדם. לכל אלה מלווה, כמובן, משמעות מעשית הקשורה לקוד ההתנהגות המקובל או הנחשב לראוי בהתייחסות לבעלי-חיים, בכל זירות הפעולה האפשרויות.

במקרים רבים, הגישות השונות המאפיינות שאלות אלה קשורות במסורות דתיות. בעולם האסלאם, יש לדת ולאנשי הדת משקל רב בקביעה של מה ראוי או בלתי ראוי מבחינה מוסרית. במאמר זה לא ניתן לפרוס את הדיון העשיר שהתפתח בסוגיות אלה בעולם האסלאם מאז ראשיתו. במוקד הדיון יעמדו שאלות המצביעות על לבטים של מוסלמים החיים היום בחלקים שונים בעולם, נוכח תופעות או צרכים העולים מן הקשר בין בני-אדם לחיות בנסיבות שונות, וההדרכה הניתנת על ידי חכמי דת בסוגיות אלה.

[…]

בתשובה אחרת על סוגית צער בעלי-חיים באסלאם אנו מוצאים פירוט של מספר כללי יסוד להתנהגות המוסלמים כלפי חיות. כללים אלה, לטענת המשיב, עולים על החוקים שארגוני צער בעלי-חיים במערב מנסים לקדם ולחוקק. מבין החוקים שנקבעו על פי ההלכה המוסלמית ניתן לציין:

  1. אסור למנוע אוכל ושתייה ולגרום להרעבת חיות או אפילו לזנוח את הטיפול בהן.
  2. יש לדאוג למזונן של החיות ולטפל בהן כראוי.
  3. אסור לגרום נזק גופני לחיה. מבין הנזקים המוסברים בסעיף זה המשיב מתייחס, למשל, לנזק כתוצאה ממשא כבד מעבר ליכולתה, או מניצול-יתר של בהמות עבודה.
  4. אסור להפוך חיה לכלי לשעשוע, או למטרה ליריית חצים.
  5. יש להתחשב בחיה בעת שחיטתה (ראה פירוט להלן)
  6. יש להימנע מפגיעה ברגשותיהם של בעלי-חיים.

באשר לסוגיה האחרונה, מודגש באותה תשובה, כי על-פי ההלכה המוסלמית, ההתייחסות לחיות היא לרוב כאל יצורים בעלי רגשות, החווים עצב, אומללות, צער ועוד. לפי מסורת אחת המובאת בהקשר זה, מתואר אירוע שבו חברי הנביא לכדו שני אפרוחים והאם חגה מעל ראשיהם. הנביא, שלא נכח בעת מעשה לכידתם, הוכיחם על כך באומרו: "מי מכם צִעֵר את האם וגרם לה אבל בלקיחת בניה?" הוא הורה להחזיר מייד את שני הגוזלים לחיק אימם.

מתוך מאמרו של ד"ר חוסני אלח'טיב שחאדה כפי שפורסם ב- Ynet.

מודעות פרסומת
  1. yassmin islam
    21/03/2010 ב- 11:38

    סאלאם עלייכום
    תאר עבדאללה בן עומאר: " שליח אללה אמר: אישה עונתה והוכנסה אל הגהנום בגלל חתולה שכלאה עד שמתה מרעב. שליח אללה הוסיף ואמר, אמר אללה אל האישה, ואללה הטוב שביודעים, " לא האכלתיה ולא השקתיה כשכאלתיה, ולא שחררת אותה לאכול חרקי הארץ." סחיח בוכרי, ספר 40 חדית' 553.

    זה נכון, קיים איסור לשחוט חיה מול עיני חיה אחרת.

  2. אחמד
    21/03/2010 ב- 18:11

    סלאם, יפה מאוד. אכן צריך לכבד את החיות ולהתנהג כלפיהם בצורה מאוד טובה ולא לתת להם לחיות רע. לפעמים כשאני רואה חתול רעב או בקור בלילה לבדו, אני מרחם עליו וחושב אילו הייתי אני החתול הזה, האם הייתי רוצה שהבן אדם ההוא יסתכל עליי וידאג לי קצת?

    אז אני מאכיל חתולים וזה, אני גם ממש אוהב להכניס חתול לבית, כמובן חתול נקי.
    אני מדבר פה על חתול כי אין לי חיה אחרת שאני דואג לה פה.

    לדאוג לחיה = מצווה אינשאללה.

  3. אחמד
    21/03/2010 ב- 18:14

    ולמען האמת באיסלאם צריך לדאוג גם לעצים ודברים כאלה כמו שמופיע בסרט "השליח" {אריסל}.
    מאשאללה כמה שדת האיסלאם יפה מאוד.

  4. מישהי
    17/06/2010 ב- 22:28

    רצתי לדעת האם חתול זה טמא אני יודעת שכלב זה טמא אבל אני לא יודעת לגבי חתול ?…
    האם אפשר לגדל חתול בתוך הבית …?

    • nuh
      19/06/2010 ב- 16:15

      חתול לא נחשב לחיה טמאה באיסלאם ואכן ניתן לגדל בבית.

      לפירוט באנגלית קראי כאן אינשאללה.

  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: